onsdag 28 april 2010

Goda kakor!

Igår eftermiddag bakades det goda chokladkakor här i huset! Skurna chokladbröd med recept från Anna Bergenströms bok Annas kakbok. Här kommer receptet:
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
½ tsk salt
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
1 rågad msk vaniljsocker
200 g rumsvarmt smör
1 medelstort ägg
Ägg tillpensling, pärlsocker & hackad sötmadel eller hasselnötter

Blanda alla torra ingridienser, klicka sedan i smöret. Tillsätt ägget. Arbeta samman degen snabbt. Dela den i fyra delar och forma till längder. Lägg två på varje plåt och platta ut dem med handflatan. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och hackade mandlar/nötter. Grädda mitt i ugnen i 175-200 grader i 15-17 minuter, låt längderna svalna lite och skär dem i sneda bitar innan de kallnat helt...

Och till sist: njuuuuuuuuut med en god kopp kaffe till! Jag vet inte hur många som slank ner igår men nu till frukostkaffet blev det bara en var...
Ha en bra dag! Kram Lisa

3 kommentarer:

  1. ååå vad goda dom ser ut:) Ska nog prova dessa till helgen!

    SvaraRadera
  2. Inte nu! Du är inte klok! Jag kan döda för en kaka just nu!!!!!!!!!!!! Räckte inte alls med glassen efter maten. Idag är en sån dag du vet...man bara måste ha massor med kakor! Tur för mig att du har nötter på dina, annars hade jag slängt mig i bilen till dig! ;-) Förresten, kan du inte ge mig en liten ledtråd till vilken västkuststad som är din? Kanske K eller S eller U? Kram

    SvaraRadera
  3. Hihi, jaså är det så illa idag?! Jag är oxå sötsugen, ...jämt... Kan verkligen rekommendera dessa! De smular en massa bara på mitt nydammsugna golv. Rackarns ungar!
    Johi, jag bor i kexstaden;-) såklart!
    Kram Lisa

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar! Det uppskattas! Roligt att veta vem Du är, som kikar in här!